In gesprek

“Roy oogt jong en jongensachtig. Toch zit hij al bijna 35 jaar in het vak.
Klanten ‘coachen’ en samen op zoek naar hún persoonlijke stijl, dat is de kern.” 

Roy’s jonge jaren

Het tekenen en ontwerpen zit ‘m in het bloed. Van jongs af aan heeft hij altijd een potlood en een schetsboek bij de hand. Steevast is hij aan het tekenen, en is hij bezig met creëren. Eigenwijs als hij is besluit hij als zestienjarige om toelatingsexamen te doen op de prestigieuze Rietveld Academie in Amsterdam. Getalenteerd maar te jong, krijgt hij te horen.

Maar zijn tijd komt vanzelf. In zijn dienstperiode krijgt hij de kans om zich te ontwikkelen als technisch tekenaar. Daarna houdt niks hem meer tegen. Hij kiest voor de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU), waar hij in het tweede jaar mag instromen. Al tijdens zijn opleiding maakt hij furore met een project dat hij mag doen voor het legendarische modeduo Puck & Hans. Zij staan bekend om hun hippe en tikje excentrieke stijl. Roy ontwerpt een succesvol, volledig nieuw interieur voor hun winkels in onder andere Den Haag. Hiermee legt hij de basis voor zijn carrière als vormgever. Van Puck & Hans leert hij dat lef en karakter je tot grote hoogte kunnen brengen.

Winkel Puck & Hans, Den Haag (1986)

De Pallone - italiaans voor ballon - futuristisch en lichtvoetig

Tijdens zijn studie ontworpen door Roy en nog steeds hét icoon van Leolux. Het is de perfecte blikvanger voor eigenzinnige interieurs.
Vliegende start als meubelontwerper

Kort na zijn studie breekt Roy direct door als meubelontwerper. In het destijds revolutionaire Huis van de Toekomst (1989) van futuroloog Chriet Titulaer, is een prototype van zijn stoel te bewonderen. De ‘zitbal’ ziet er futuristisch en lichtvoetig uit. Meubeldesigner Leolux, hoofdsponsor van het huis, ziet toekomst in het ontwerp en neemt hem nog dat jaar in productie onder de naam Pallone, Italiaans voor ballon. Het blijkt een enorm succes. De stoel groeit uit tot hét icoon van Leolux en wint vele prijzen, waaronder die van ‘Beste Nederlandse Meubelontwerp’. Nog steeds wordt de stoel gemaakt en zijn er wereldwijd al meer dan 100.000 van verkocht.

Video afspelen
De Penthouse, Amsterdam
Bovenop het voormalig AUTOPON-gebouw aan het Vondelpark vind je dit penthouse met spectaculair uitzicht over de hele stad.
Ontwerpen doe je samen
‘Ontwerpen is een soort van pingpongen, waarmee je samen tot the next level komt’
Vormgeving, vrijheid & vertrouwen

Roy realiseert zich dat hij op het gebied van meubeldesign dan al het hoogst haalbare heeft bereikt. Hij besluit zich daarom te gaan richten op interior design waarbij totale vormgeving centraal staat. Dat is wat hij nu nog steeds – met heel veel plezier – doet. Vanuit zijn eigen studio, of vanuit zijn ‘finca’ op Mallorca ontwerpt hij voor projecten in binnen- en buitenland.

Want hoewel hij graag in Nederland werkt, voelt hij zich ook over de grens op zijn gemak. Zijn werkgebied heeft zicht inmiddels uitgestrekt tot locaties die tot ieders verbeelding spreken zoals Mallorca, Locarno, Kaapstad, Johannesburg en zelfs Panama City. De projecten verschillen enorm van elkaar. Van prachtige residential projecten tot de retail-designs voor alle Skins Cosmetic boutiques wereldwijd. Maar één ding hebben ze gemeen: samen met de klant bepaalt je het einddoel!

Wat voor Roy in de loop van de tijd steeds belangrijker is geworden, is het kunnen werken in vrijheid. Los van een vaste werkplek. In vrijheid kan hij zijn ideeën nu in feite overal laten ontstaan. Hij zoekt altijd de samenwerking op met een team van ervaren maar ook steeds vernieuwende vakmensen, waaronder technisch tekenaars, projectmanagers,3D-illustrators en interieurbouwers.

‘Het gaat om ideeën, en ideeën… ontstaan in vrijheid’
Die samenwerking zoekt Roy ook met zijn klanten. En waar het voor hem dan vooral ook om draait is om vertrouwen, dat is de basis van hoe ver je komt als team. Ontwerpen ziet hij dan als een soort pingpongen, waarmee je samen tot the next level komt. En dat kan volgens Roy alleen als je een klik hebt met je opdrachtgever.
Coaching

Roy ‘coacht’ zijn klanten, waarbij hij samen op zoek gaat naar hún persoonlijke stijl die hij vervolgens vertaalt naar eigentijds wonen of werken. Hij wil de klant meenemen naar hún einddoel, een doel dat nog niet bekend is en dat ze samen met hem gaan ontdekken. Hoe hij dat doet is bij iedereen weer anders.

Roy gelooft niet dat je als ontwerper een soort handschrift moet ontwikkelen. Roy probeert juist vanuit zijn klant op dát moment te kijken en brengt vervolgens zijn creatieve- en vaktechnische kennis in. Hij probeert te lezen wat de opdrachtgever eigenlijk zou willen. En bij renovaties luistert hij niet alleen naar de opdrachtgever maar kijkt hij ook naar het pand.

‘Ontwerpen is een soort pingpongen, waarmee je samen tot the next level komt’

‘Ik wil het pand graag een stukje karakter teruggeven’